oriëntatie voorbereidingen

26 februari 2010

hey hey,

Hier zijn we weer. We hebben deze blog aangemaakt voor jullie, zodat je ook een stukje mee met ons kan reizen. En ook opdat je zou merken dat hetgeen wij nu doen helemaal niet onhaalbaar is en voor iederen die dit wil mogelijk.

We schrijven ook voor onszelf, om een overzicht te krijgen van hetgeen we al meegemaakt hebben en hetgeen ons nog te wachten staat.

Sla gerust stukjes over die je helemaal niet interesseren, lees alles van A tot Z of kom helemaal nooit meer piepen. :-) 't Is allemaal aan jullie.

Momenteel zijn we de voorbije dagen bezig geweest met te kijken welke zaken we nu allemaal moeten geregeld krijgen.

Met de Axa-bank  kijken we of we al dan niet ons pensioensparen laten doorlopen terwijl we weg zijn,wat de kosten voor 'pinnen' in het buitenland bedraagt...

Onze autoverzekering schorten we op voor die maanden, we gaan op zoek naar een goede reisverzekering (bagage-en anulatieverzekering inbegrepen) en lezen vooral de kleine lettertjes. We vragen Ellen haar ma om een volmacht op onze rekening te nemen zodat zij in geval van problemen met onze woning ed. of in het buitenland actie kan ondernemen.

We hebben ook een eerste contact gehad met de Travel Clinic verbonden aan het UZ in Gent, december 2010 zullen we van start gaan met onze inentingskuur en bekijken welke medicatie ed. we moeten meenemen voor onze trip.

Momenteel zijn we bezig met verschillende reisbureaus aan te schrijven om een goed beeld te krijgen van de kostprijs van de Transmongolische Express die ons van Moskou naar Peking brengt.

Da's wel iets dat ons qua kostprijs ferm tegenvalt, dus ook andere opties zoals vliegen op Peking en dan met de trein naar Mongolië of vliegen op Mongolië zullen een van dezer dagen bekeken worden.

In een later stadium wippen we eens binnen bij Joker en Connections om uitleg te krijgen over de wondere wereld van het vliegtickets boeken. We zullen immers over land reizen en weten nog niet goed wat onze laatste bestemming zal zijn en of we niet teveel tijd per land hebben uitgerekend.

Momenteel wordt Maleisië-Borneo onze laatste bestemming, maar als alles goed verloopt en we hier te vroeg zouden aankomen, kunnen we der nog altijd een maandje Noord-India achteraanplakken.

We lezen momenteel ook veel reisblogs van andere reizigers, komen veel op het forum van 'www.wegwijzer.be' en www.aroundtheglobe.nl om info te sprokkelen, en last but not least verslind ik reisboeken over al onze bestemmingen.

Het moeilijkste van alles hebben wij al achter de rug en dat was DE knoop doorhakken en gewoon doen. Al van jongsaf ben ik (Ellen) gefascineerd door alles wat nog maar naar Niet-België ruikt. Dieren, vreemde culturen, beelden, tempels,lekker buitenlands eten,locals ontmoeten...

'k Was dan ook reuzeblij toen Bjorn 6 jaar geleden samen met mij naar Istanbul wilde voor ons eerste tripje samen. 't Is hem serieus meegevallen en het smaakte naar meer. Ondertussen hebben we al wat andere citytrips, korte en langere reizen ondernomen en begon die droom om er eens voor een langere periode samen op uit te trekken steeds meer te groeien.

De boodschap is om nu nog ferm wat centen samen te sprokkelen. Per land hebben we een dagbudget opgesteld waar we ons aan zullen proberen houden.

Voor Mongolië is het moeilijk om een budget op te stellen omdat je, aangezien er maar een goeie 200 km asfalt ligt in een land dat bijna 51 keer zo groot is als België, niet ver komt met het openbaar vervoer. Dat betekend dat we dus georganiseerd tours zullen moeten boeken waar een jeep met chauffeur die tevens kookt inbegrepen zijn. Slapen doen we in Mongoolse gers bij mensen thuis of in een tent. Momenteel denken we om een tour van 1 week te paard, kameel en runderkar te maken. Dat vormt voor Ellen wel nog een probleempje omdat ze niet zot is van paarden en de laatste keer dat ze derop gezeten heeft 2 mannen haar moeten opduwen hebben. 'kzeg het van mijn eigen, maar 't was geen zicht. Ook zouden we graag een  jeeptour dan van 10 dagen à 2 weken waar we een groter stukje van het land kunnen ontdekken. Zowel het Merengebied in het Noorden als de Gobiwoestijn in het Zuiden.

China: da's ook een ander paar mouwen. Het openbaar vervoer schijnt hier vrij duur te zijn en ook de kostprijs voor entreegelden voor musea en andere bezienswaardigheden zijn niet van de poes...

Daarom hebben we hier per dag zo'n 70 à 80 euro/2p voorzien. Hierin zit slaping, 3 maaltijden per dag, entreegelden, vervoerskosten, ... Ook andere onkosten zoals internetcafe's, wasserij, boodschappen en eventuele excursies zitten hierin inbegrepen.

Voor Vietnam, Cambodja,Laos en Thailand hebben we 30 à 40 euro /2p gebudgeteerd. We hopen sommige dagen enkele euros te kunnen uitsparen zodoende we wat kunnen 'sparen' om eens een excursie te doen zoals varen in Halong Bay in Vietnam, the Gibbon-experience in Laos, een olifantenkamp in Noord-Thailand...

Wat de levensduurte in Maleisië betreft hebben we nog niet echt een idee. Op het vasteland moeten we met 30 à 40 euro toekomen.

Voor Borneo zal het een pak hoger liggen omdat je hier vnl. trips moet boeken om ter plekke te komen. Er zijn veel natuurparken en opvangcentra voor orangutangs en neusapen waar je natuurlijk ook een pakske voor betaald. We zullen hier ook snorkelen wat ook iets kost :-). Ben momenteel the lonely planet van Borneo en Maleisië aan het lezen... Bjorn en ik weten totaal niet wat er te doen en te zien is maar der zitten apen zoals longtail-makaken, gibbons, orang-utangs, neusapen. Der zijn ook veel andere dieren zoals tropische vogels,vleermuizen...

Het grootste deel van Borneo bestaat uit oerwoud, rivieren, mangrove en der zijn ook prachtige eilanden waar het zalig moet zijn om te snorkelen.

Dus voor ons is dat de ideale mix en we denken hier dan ook een maandje te blijven.

Voila, da is het zo'n beetje. Jullie zijn opnieuw up-to-date.

Liefs Ellen en Bjorn

Probiscus Aap-Neusaap